fredag den 12. april 2013

Reklameanalyse af reklamefilm med temaet alkohol


Reklameanalyse - Alkohol - Heineken

Vare:


Hvilken vare/ ydelse reklameres der for?:
Der reklameres for Heineken øl.
Afsender: Hvem er afsender (producent, sælger, firma):
Producenten er Heineken.

Beskrivelse:

Hvad sker der  (handlingsforløb):
En kvinde viser sit hjem frem hvor hende og veninderne jubler over hendes klædeskab (walk-in-closet), mens manden viser sit fryselager (walk-in-fridge) af øl frem hvor ham og vennerne begynder at juble. Til sidst kommer logoet for Heineken frem med deres tilhørende slogon "serving the planet", ligesom om at planeten kun består af mænd.

Hvor foregår det (sted):
Handlingen foregår i et hjem, ejet af et par.

Hvornår sker det (tid):
Handlingen er nutidig og foregår om aftenen.

Hvem/hvad optræder (personer/varer):
I reklamen optræder der en masse Heineken øl, køleskabe samt noget tøj og sko.
Personer der medvirker i reklamen: 4 kvinder og 4 mænd.

Opbygning:

Hvor mange scener indgår der:
Der indgår 2 forskellige scener. En rundtur af huset hvor kvinderne går ind i klædeskabet og i den sidste scene ser man mændene i et lager fuldt af øl.
Hvor mange indstillinger (klip) er der i hver scene:
I alt er der 16 indstillinger. I den første scene med kvinderne er der 10 indstillinger, hvor der er 6 indstillinger i den anden scene.
Hvor lang tid varer reklamen (ofte mellem 5-10 / 20-30 sek.):
Reklamen varer 32 sekunder.
Tegn evt. et storyboard, der viser handlingsforløbet.

Kamerateknik:

Billedformat (total, nær, ultranær):
Reklamefilmen starter ud i halvtotal, hvor man efterfølgende ser billedet i total inde i klædeskabet, hvor man kan se alt af kvinderne og det meste af klædeskabet. Inden kvinden åbner klædeskabet filmes der nært, da man skal lægge mærke til hendes reaktion og ansigtsudtryk. Der zoomes også lidt ind på alle kvinder efter skabet er åbnet fordi man skal lægge mærke til deres begejstring. I sidste del af første scene ser man alle kvinderne filmet i total bagfra, hvor de kigger lidt bagud, så der kommer en overgang fra dem til mændene, der startes med at filme i total, hvorefter de også filmes nært. Efter det ser man igen kvinderne i total der fortsat kigger hen mod mændene. Bagefter filmes der nært på en manden der jubler over øl i køleskabet. Til sidst zoomes der ud, hvor man ser at mændene stadig jubler og kvinderne er gået hen til mændene.
Perspektiv (normal, fugle, frø):
Reklamen er filmet i normalperspektiv på nær når man ser køleskabet og klædeskabet, hvor der filmes i fugleperspektiv.
Bevægelser (panorering, tiltning, travelling, zoom):
I starten er kamerabevægelsen panorering, hvor det går hen og bliver stationært. På et tidspunkt zoomes der lidt for at få lidt mere dynamik i billedet.

Synsvinkel:
Hvorfra ses handlingen:
Kameravinklen minder om et sikkerhedskamera. Man følger muligvis kvindernes synsvinkel i det man starter ud med at følge dem, hvor de så til sidst går hen og betragter mændene.


Lyd:
Reallyd og/eller dublyd:
Reallyd, der er optaget på stedet.
Dialog (samtale) og/eller speakerkommentar:
Der er ingen speakerkommentarer og som sådan er der heller ikke rigtig nogle dialoger. Hvis der er tale om dialoger består de mest af at der er en der snakker, hvor de alle sammen begynder at skrige efterfølgende.
Lav en sproglig analyse - hverdagssprog? - dyb mandsstemme?:
Der er meget hverdagssprog, hvor kvinden starter ud med at præsentere og det hele virker meget naturligt.
Effektlyde og/eller musik - velkendt?
Man kan snakke om effektlyde når logoet bliver vist og det lyder som om at en Heineken åbnes. Der er intet musik i reklamen.
Hvordan passer billeder og lyd sammen?

Lys / farver:
Medlys - modlys - sidelys - daglys - natlys - kontraster
Farver - pastelfarver? - signalfarver?:
Når man ser mændene i "lageret" med alle køleskabene er der meget hvidt lys, hvilket skaber en større kontrast til de grønne øl. Lyset er meget skarpere inde ved mændene end inde ved kvinderne. Det skarpe og hvide lys inde ved mændene får rummet til at fremtræde som et lidt helligt sted. Denne fornemmelse får man ikke i scenen med kvinderne.

Effekter:
Lyd- og billedlige -  slogan (katte ville vælge…) , rim og remser, blande tegnefilm og film.:
Den effekt der bruges i denne reklamefilm er et slogan til sidst.


Målgruppe:
Hvem henvender reklamen sig til - alder, køn m.m.:
Målgruppen er primært mænd fra 16 og op efter. Man kan se at de er målgruppen da det er dem der fremstår vigtigst i det kvinderne også går over til dem til sidst, og sloganet "Heineken, serving the planet" kommer efter den sidste scene med mænd.

Medium:                        
I hvilket medium bringes reklamen? - Biograf, tv eller…
Er reklamen national eller international? -  "oversat" til dansk:
Denne reklame bringes i TV og er international. Den er engelsk og sendes også i Danmark.

Tolkning:
Hvad kommer du til at tænke på?:
Når man ser reklamen kommer man til først til at tænke på en fest eller lignende, da man ser en masse mennesker, hvor nogle drikker og har det sjovt. Efter dette kommer man til at tænke at højdepunktet til denne forsamling er klædeskabet og tøjet, hvor vinklingen derefter drejes hen på Heineken øl.
Symboler:
Den grønne farve fremtræder meget kraftigt, hvilket kan tolkes som håb. Derved bliver øllene festens midtpunkt.
Virkelighed:                  
Hvordan er reklamefilmens virkelighed i forhold til din egen?:
Reklamen er meget virkelighedstro når det kommer til festen, da der er en meget fokus på alkohol, i dette tilfælde øl. Lidt ligesom om at man ikke kan have en fest uden alkohol, da det er det der skal til for at man kan have det sjovt. Mange i dag drikker løs af alkohol uden at tænke på konsekvenserne.

Budskab:
Hvad lover reklamefilmen direkte og indirekte:
Hvis man drikker Heineken får man en rigtig fest.

Hvorfor er det vigtigt for forbrugeren at købe netop dette produkt - er det billigt - trendy - sparer det tid - får man den "eneste ene" eller ….:
Det er vigtigt for forbrugeren at købe dette produkt, da det fremstår som noget alle mænd bliver lykkelige af at have.

Vurdering:                     
Hvilket indtryk gør reklamefilmen på dig?:
Reklamen er sjov pga. den voldsomme begejstring og mændenes sjove udtryk og bevægelser. Man kommer til at anerkende mærket, men det er ikke fordi der lægges voldsomt meget fokus på at man bare MÅ eje produktet.
Hvordan er dens troværdighed?:
Reklamen er meget realistisk og fremstår virkelighedstro, så derfor er  reklamen ret troværdig.
Er den kunst, håndværk, oplysende, morsom eller…:
Reklamen er morsom, men man kan ikke tale om at det er kunst eller lignende.
Det er sjovt at de fremstår mænd som kvinder på den måde at kvinders og mænds reaktion på noget de elsker er den samme. Mænd råber og skriger over øl, hvor kvinder har den samme reaktion når det kommer til tøj og sko. Rammerne omkring mænd og kvinder er meget klare.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar