onsdag den 10. april 2013

Analyse af reklamefilm


Der reklameres for Old Spice lugten, hvor man kommer til at lugte som en mand. Afsenderen er Old Spice selv. En mand (kendt som Old Spice Man), som snakker selvsikkert. Han startermed at snakke i et badeværelse, hvor han beskylder kvinders mænd for at lugte af tøs’. bagefter er han på en yacht, uden at han selv har bevæget sig, han har fået skiftet tøj. Han finder en østers frem, som så bliver til diamanter og ud fra disse diamanter vokser der en Old Spice Bodywash. Det hele foregår i et klip, hvor de 3 scener skifter bag ved manden. De 3 scener består af:
Badeværelset:
Yachten:
Og stranden:
Reklamen varer i 33 sekunder, som passer fint til en reklame, ikke for meget og ikke for lidt. Billedformat er den Starter i halvtotal og zoomer ind på halvnær (overkrop), den skifter mellem de to formater.  Man bevarer altid øjenkontakt med Manden, og er altid i normalperspektiv. Kameraet følger sidelæns med Manden, imens den zoomer ind og ud. Handlingen ses sidelæns, hvor manden kigger med hele overkroppe på en.  Det er Reallyd med effektlyde, da man hører havet og fløjte lyden. Det er en blanding mellem en dialog og en speakerkommentar, da man nærmest snakker med Manden, men han styre samtalen. Manden bruger en dyb mandestemme, for at lyde mere mandig. Hans sprog er normalt, uden slang, det er så normalt, at alle burde kunne forstår ham.

Lys og farver: Omgivelserne er meget lyse og de skaber en stærk kontrast til manden, der bliver fremhævet. Farven hvid bliver fremvist meget. På badeværelset er fliserne hvide, på stranden er båden, lidt af himlen og hesten hvid, hvilket også fremhæver produktet der er rødt. Lyset er meget normalt og naturligt i det at det ligner solen skinner på ham fra vores højre side.  

Effekter: To billetter forvandles til Old Spice. I slutningen kommer der et slogan frem i form af "smell like a man, man". Udover det er der sceneskifte fra et badeværelse til et skib til en strand, hvor der også er ting der flyver. Disse effekter er til for underholdningens skyld og for at fastholde seerens opmærksomhed. Når han befinder sig på stranden og sidder på en hest symboliserer det en slags frihed og at manden har taget styringen.  

Målgruppe: Mænd og kvinder. Produktet er lavet til mænd, men i reklamen snakker manden til kvinder, som kan købe produktet til deres mænd.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar